#WOT 50: Rood

13. Zilverschoon

     0

Geheel in lijn met de tijdgeest besloten enkele klasgenoten en bevriende medescholieren eind 1968 een alternatieve schoolkrant uit te geven. De officiële schoolkrant was volgens hen degelijk en duf, verscheen veel te weinig en sprak de taal van de gevestigde schoolorde.

Zij herkenden zich niet in de keurig gedrukte Nieuwe Semafoor, zoals de schoolkrant van het Sint Franciscuscollege heette, en gaven een gestencild krantje uit onder de naam DJ (spreek uit diedzjéé), die de nieuwe spreekbuis van het Suffuzzizkuskleezju moest worden.

De hoofdredacteur zat bij mij in de klas, zijn assistent en tevens penningmeester zat zelfs naast mij en ik werd gevraagd om de voorkant te ontwerpen. Die uitdaging nam ik graag aan, want het was een prima manier om na weer zo’n saaie dag in ieder geval mijn huiswerk een creatief randje te geven. We zaten in ons derde leerjaar, het eindexamen was nog lang niet in zicht en we grepen alles aan om het leven wat dragelijker te maken.

Mijn lijntje met de redactie was dus kort, maar het is in die jaren nooit bij mij opgekomen om zelf iets voor de schoolkrant te schrijven. Sterker nog, jarenlang zijn mijn enige creatieve schrijfsels de opstellen geweest, die bij het vak Nederlands hoorden. Het idee ooit als leraar dergelijk proza te moeten beoordelen deed mij definitief besluiten dat vak in ieder geval niet te gaan studeren.

De onderwerpen van de opstellen waren ook niet erg uitnodigend. Het was lastig kiezen uit titels als De jeugd, slachtoffer van commercie? of Het profijtbeginsel. Om in een samenhangend betoog mijn visie te geven op de vervuiling die veroorzaakt werd door radio’s, platenspelers en cassetterecorders, moest ik eerst een visie hebben. Liever had ik zelf zo’n platenspeler.


Rood = 1) bankterm 2) bessenjenever 3) bezetkleur 4) blos 5) haarkleur 6) kaartkleur 7) kleur op waterkraan voor warm water 8) kleur van schuld en schaamte


Na het eindexamen was het voor jaren gedaan met mijn creatieve uitingen. Als student geschiedenis moest ik boeken lezen, literatuurlijst na literatuurlijst, en ik schreef samenvattingen en papers, waarin ik de vraag beantwoordde of Adolf Hitler nu een vooropgesteld veroveringsplan gehad had, of zich had laten leiden door gebrek aan tegenstand.

Ik moest visies tegenover elkaar stellen en academische taal gebruiken, en ik vergat hoeveel plezier ik ooit beleefd had aan tekenen. Op mijn studentenkamer was geen viltstift of potje ecoline meer te vinden.

Gelukkig hield mijn creativiteit slechts een lange winterslaap. Rond mijn veertigste ontwaakte er iets in mij en begon het weer te kriebelen.

Een collega creatieve vakken liet mij een nieuwe zending papier en kleurpotloden zien, zag mijn gretigheid en deed me twaalf kleurpotloden en een stapeltje tekenpapier cadeau. Hij zei dat hij benieuwd was naar het resultaat. Twee jaar later besloot ik te gaan zeefdrukken en gebruikte mijn tekeningen als basis hiervoor. Ik had het juiste spoor weer gevonden.

Er ging nog een andere deur open, want er zat meer in mijn hoofd dan ik in zeefdrukken kwijt kon. Na jarenlang alleen op opnemen te hebben gestaan, was de tijd gekomen om af te gaan spelen. Daarom ging ik met taal knutselen, schreef ik onzinverzen en probeerde te dichten. Hierin zocht ik vooral woorden om te begrijpen wat er met mij sinds mijn jeugd gebeurd was. Dat inzicht ontstond toen nog niet, maar het bereidde me wel voor op de grote stap die ik tien jaar later zou nemen door in therapie te gaan.

Kleur en taal laten zich soms combineren. Een korte tijd was ik gefascineerd door het grote aantal geografische namen met een kleur in zich en ik verzamelde een aantal hiervan in een schrijfsel met als titel Kleurrijk Nederland, toen nog een politiek correcte naam. Vandaag eindig ik mijn 336e blog met een throwback, in meer kleuren dan rood alleen en in tonen van licht tot donker.

 

KLEURRIJK NEDERLAND

Groenlandse Kade          Groenendijk

Groenlanden                    Witteveen          Groeneveld

*

Bleke Kil                            Lichtenvoorde                    Zwarte Water

Rode Klif

Zwarte Meer                     Grijssloot                            Zwartsluis

Bonte Brug

Rode Vaart                         Oranjekanaal                    Blauwverlaat

*

Wittenberg        Bruine Bank       Lichtenberg

Withagen            Oranjewoud

*

Oranjedorp        Witte Brink         Blauwstad

Rood-, Wit- en Blauwhuis

Roodeschool                     Blauwe Keet                      Roode Schuur

Blauwkapel        De Lichtmis         Roodkerk

Sint Oedenrode

*

Bontebok

Grauwe Kat        Roode en Zwarte Haan                  Witte Paarden

Zwarte Ruiter

*

Witte Man

Bruine Haar of Witharen? Blauwe Hand?

Geel- of Donkerbroek?                 Zwartbroek?

Donker Eind?

Oranje Zon!

 

#WOT betekent Write on Thursday. Iedere donderdag publiceert alimolenaar.nl een woord waar je over mee kunt schrijven. Je kunt op ieder moment instappen.

Print Friendly, PDF & Email

Post-navigatie:




Wat je niet wil missen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: